Noi cote de TVA și fără coasigurați în D112 de la 1 august 2025! Măsurile fiscale din primul pachet de măsuri fiscal-bugetare
Guvernul și-a asumat răspunderea în fața Parlamentului pe un prim pachet de măsuri fiscal-bugetare, și, în urma moțiunii de cenzură respinse de Parlament, legea a fost ratificată de Preeședinte și publicată în Monitoul Oficial. Prezentăm mai jos principalele măsuri fiscale adoptate prin Legea 141 /2025, publicată în MO 699 / 25.07.2025, precum și impactul așteptat asupra mediului de afaceri.
1. Reașezarea cotelor de TVA
Legea reglementează reașezare TVA la două cote cota redusă de 11% și cota standard de 21%. Această măsura va reduce mult din ”VAT policy gap”. Astfel:
i. S-a majorat cota de la 5% la 11% pentru toate livrările care erau înainte supuse cotei de 5%.
ii. S-a majorat cota de la 9% la 11% pentru o parte din livrările supuse anterior cotei reduse de 9%, dar mai sunt și excepții (vezi mai jos).
iii. S-a majorat cota de la 9% la 21% pentru:
• Livrarea de cozonac, biscuiţi şi hrană pentru albine, cu zahăr adăugat, al căror conţinut total de zahăr este de minimum 10 g/100 g produs,
• Livrarea de seminţe, hrana pentru albine, plante şi ingrediente utilizate în prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau înlocui alimentele
• livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, către primării în vederea atribuirii de către acestea cu chirie subvenţionată
• livrarea de locuinţe care au o suprafaţă utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodăreşti, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depăşeşte suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată – ATENȚIE, SE APLICĂ MĂSURI TRANZITORII TIMP DE 12 LUNI.
• livrarea şi instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură şi alte sisteme de încălzire de înaltă eficienţă, cu emisii scăzute, care se încadrează în valorile de referinţă pentru emisiile de particule stabilite în anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1.189, […],destinate locuinţelor, inclusiv a kiturilor de instalare, precum şi a tuturor componentelor necesare achiziţionate separat.
• livrarea şi instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură şi alte sisteme de încălzire de înaltă eficienţă, cu emisii scăzute, care se încadrează în valorile de referinţă pentru emisiile de particule stabilite în anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1.189, […], inclusiv a kiturilor de instalare, precum şi a tuturor componentelor necesare achiziţionate separat, destinate clădirilor administraţiei publice centrale sau locale, clădirilor entităţilor aflate în coordonarea/ subordonarea acestora, cu excepţia societăţilor
• livrarea şi instalarea de componente pentru repararea şi/sau extinderea sistemelor de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură şi alte sisteme de încălzire de înaltă eficienţă, cu emisii scăzute
• livrarea panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură şi alte sisteme de încălzire de înaltă eficienţă, cu emisii scăzute, ca parte componentă a livrărilor de construcţii, precum şi livrarea şi instalarea sistemelor prevăzute la aceleaşi litere, ca extraopţiuni la livrarea unei construcţii
• serviciile constând în permiterea accesului la bâlciuri, parcuri de distracţii şi parcuri recreative ale căror activităţi sunt încadrate la codurile CAEN 9321 şi 9329, târguri, expoziţii, cinematografe şi evenimente culturale
• serviciile constând în permiterea accesului la evenimente sportive.
Măsuri tranzitorii pentru livrarea de locuințe sociale către persoane fizice
Persoana fizică, în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, poate achiziționa în perioada 1 august 2025 – 31 iulie 2026, inclusiv, o singură locuință cu cota redusă de TVA de 9%, dacă se îndeplinesc în mod cumulativ condițiile în vigoare la 31 iulie 2025 privind cota redusă de 9% pentru vânzarea de locuințe, și anume:
i. locuinţa are o suprafaţă utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodăreşti, și o valoare, inclusiv a terenului pe care este construită, care nu depăşeşte suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată;
ii. locuinţa în momentul livrării, care nu poate depăși data de 31 iulie 2026, să poată fi locuită ca atare, conform condiţiilor legale în vigoare la data încheierii actelor juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziţionarea unei astfel de locuinţe;
iii. nu a achiziționat o altă locuință cu cotă redusă de TVA începând cu 1 ianuarie 2023, conform informațiilor din „Registrul achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA”, prevăzut de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;
iv. a încheiat până la data de 1 august 2025 un act juridic între vii care are ca obiect plata în avans pentru achiziţionarea unei astfel de locuinţe.
Ca o condiție suplimentară pentru aplicarea cotei de 9%, pentru actele juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziţionarea unei locuințe, încheiate în perioada 3 iulie – 31 iulie 2025 inclusiv, la data livrării locuinței trebuie să facă dovada achitării unui avans de 20% din valoarea locuinței exclusiv TVA, achitat integral până la data de 31 iulie 2025 inclusiv.
Impactul asupra mediului de afaceri
• Este necesar un efort urgent pentru setarea caselor de marcat sau a sistemelor ERP, pentru a aplica efectv cotele de TVA de 11% și 21% de la 1 august 2025
• Atenție la cotele de TVA reduse, deoarece trebuie să așteptăm Norme metodologice în aplicarea noilor prevederi din Codul Fiscal, în cazul alimentelor, al animale și păsărilor vii, respectiv emiterea unui ordin comun al ministrului finanţelor şi al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, în cazul îngrăşămintelor şi pesticidelor de tipul celor utilizate în mod normal în producţia agricolă, seminţelor şi altor produse agricole destinate însămânţării sau plantării, precum şi prestărilor de servicii de tipul celor utilizate în mod normal în producţia agricolă, pentru a ști exact la ce livrări / prestări se aplică cota redusă de 11%.
• Atenție la regularizarea cotei de TVA, dacă s-au încasat avansuri înainte de 31 iulie 2025 și livrarea / prestarea s-a efectuat după această dată, deoarece se aplică cota în vigoare la data livrării / prestării, De exemplu, dacă cineva a achiziționat servicii de cazare cu plata în avans, la cota de 9%, dar serviciile de cazare sunt efectiv prestate în luna august 2025, cota de TVA aplicabilă va fi de 11%, iar prestatorul va regulariza TVA. Determinarea modului în care această regtularizare se va suporta de către prestator sau se va adăuga la prețul inițial plătit de client depinde de clauzele contractuale (dacă TVA era inclus în preț sau peste prețul agreat).
• Atenție la respectarea condițiilor pentru aplicarea cotei reduse de TVA de 9% pentru livrarea de locuințe sociale în perioada 1 august 2025 – 31 iulie 2026, mai ales la avansul minim de 20% din valoarea locuinței exclusiv TVA, achitat integral până la data de 31 iulie 2025 inclusiv, pentru actele juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziţionarea unei locuințe, încheiate în perioada 3 iulie – 31 iulie 2025 inclusiv.
2. Creșterea impozitului pe dividende de la 10% la 16% începând cu 1 ianuarie 2026
Impozitul pe dividende crește de la 10% la 16%. Noua cotă se aplică veniturilor din dividende distribuite începând cu data de 1 ianuarie 2026, respectiv începând cu prima zi a anului fiscal modificat care începe în anul 2026, pentru contribuabilii cu an fiscal diferit de anul calendaristic.
În cazul dividendelor distribuite în baza situaţiilor financiare interimare întocmite în cursul anului 2025/anului fiscal modificat care începe în anul 2025, cota de impozit pe dividende este de 10%, fără recalcularea impozitului pe dividendele respective, după regularizarea acestora pe baza situaţiilor financiare anuale aferente exerciţiului financiar 2025/anului fiscal modificat care începe în anul 2025, aprobate potrivit legii.
Pentru subsidiarele românești ale firmelor internaționale, prevederea nu va avea un impact semnificativ, dacă sunt avute în vedere în continuare respectarea condițiilor pentru aplicarea prevederilor din Directiva europeană Mamă-Fiică, sau din tratatele de evitare a dublei impuneri, astfel încât, practic, cota de impozit pe dividende în cazul lor să rămână în continuare zero sau, în orice caz, mai mică de 16%.
Dar pentru antreprenorul român, creșterea impozitului pe dividende reprezintă o creștere a impozitării de la 24.4% la 29.44%, ceea ce va determina, ca remediu pe termen scurt, distribuirea masivă de dividende interimare in cursul anului 2025, impozitate cu 10%.
Soluția pe termen mediu și lung ar putea veni din implementarea unei structuri de holding, adică deținerea indirectă de către antreprenor a mai multor firme, care operează proiecte diferite, sau în industrii diferite, prin intermediul unei firme de tip holding. Distribuirea de dividende de către subsidiare catre holding va beneficia de scutire de impozit, în anumite condiții, iar holdingul va putea folosi dividendele primite de la o subsidiară, pentru a le investi în alte proiecte / afaceri.
Principalul avantaj: amânarea impozitării până când dividendele sunt efectiv distribuite către acționarii holdingului. Important de reamintit: avem prevederi în Codul Fiscal numite informal ”domestic participation exemption” care să permită unei societăți românești să funcționeze ca o societate de tip holding, cu avantaje fiscale.
Dacă esti interesat să ai o discuție despre avantajele operaționale și fiscale ale unui holding și cum ajungi să implementezi o asemenea structură, sau despre aplicarea tratatelor de evitare a dublei impuneri, o poți programa direct din site-ul Tax & Training: Select a Date & Time – Calendly.
3. Lărgirea bazei de contribuabili în ceea ce privește CASS
a. Modificarea regulilor de asigurare cu exceptarea de la plata CASS
Pentru ca s-a constatat că există doar cca 6 milioane de plătitori de CASS și 16.6 milioane beneficiari (persoane asigurate în sistemul public de sănătate), Legea elimină mai multe situații de asigurare fără plata contribuției, cu aplicabilitate începând cu veniturile lunii august 2025. Astfel, nu mai sunt considerați asigurați fără plata contribuției de sănătate o serie întreagă de persoane anterior asigurate cu exceptarea de la plata CASS, dintre care, pentru mediul de business, cea mai importantă categorie este reprezentată de soţul, soţia şi părinţii fără venituri proprii, aflaţi în întreţinerea unei persoane asigurate.
Dacă vrei informații detaliate privind categoriile de persoane afectate sau despre cele care rămân în continuare asigurate fără plata CASS, citește pe larg pe blocul Tax & Training: Măsurile fiscale din primul pachet de măsuri fiscal-bugetare – Tax and Training
Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății a fost și ea modificată astfel încât să reflecte că aceste categorii de persoane nu mai sunt considerate asigurate în sistemul public de sănătate, fără plata CASS. Astfel, devin supuse CASS veniturile din România şi din afara României realizate din următoarele categorii de venituri:
• venituri din pensii, peste suma de 3.000 lei (atenție, se aplică atât pentru pensiile plătite din fonduri publice, cât și pentru pensiile administrate privat, pensiile facultative şi/sau fondurile de pensii ocupaţionale)
• indemnizații de șomaj
• ajutorul de incluziune și ajutorul pentru familia cu copii
• alte drepturi de protecție socială
• indemnizația de asigurări sociale de sănătate.
Pentru aceste venituri, calculul, declararea și plata CASS se face de către plătitorul de venituri, prin reținere la sursă. Prevederea se aplică veniturilor aferente lunii august 2025. Pentru pensiile din străinătate, declararea se face prin declarația unică.
Prevederile intră în vigoare la data de 1 august 2025. Calitatea de asigurat încetează în termen de 1 lună de la data la care persoanele nu se mai încadrează în aceste categorii de asiguraţi. Pentru persoanele care, până la 01 august 2025, aveau calitatea de asigurat fără plata contribuției, această calitate încetează la data de 1 septembrie 2025, dacă nu obțin calitatea de asigurat în noile condiții.
Dacă ai pensie privată, pensie ocupațională sau facultativă, dacă ai moștenit o asemenea pensie, ori ai și pensie și PFA, citește pe larg pe blocul Tax & Training despre implicațiile fiscale generate de eliminarea exceptării pensiilor de la plata CASS: Măsurile fiscale din primul pachet de măsuri fiscal-bugetare – Tax and Training.
Modificarea regulilor prvind asigurarea prin opțiune la sănătate
Pot opta în anul curent pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate:
• persoanele fizice care încep în cursul anului fiscal să desfăşoare activităţi independente, altele decât cele din contracte sportive, precum şi cele care au înregistrat pierdere fiscală în anul fiscal anterior sau un venit net anual egal cu zero;
• persoanele fizice care realizează venituri de natura celor prevăzute la art. 155 sau alte venituri, pentru care nu se datorează CASS (de ex., persoanele fizice care obțin venituri din înstrăinarea bunurilor imobile din patrimoniul personal, și nu au calitatea de asigurat obligatoriu la sistemul public de sănătate, acum se pot asigura opțional);
• persoanele fizice care nu realizează venituri de natura celor prevăzute la art. 155 şi nu se încadrează în categoriile de persoane exceptate de la plata contribuţiei; în această categorie intră, acum, soţul, soţia şi părinţii fără venituri proprii, aflaţi în întreţinerea unei persoane asigurate, care pot fi asigurate prin depunerea declarației unice de către acel membru al familiei în întreținerea căruia se află, și care are venituri supuse CASS.
Asigurarea opțională se realizează prin depunerea declarației unice, CASS datorându-se pentru anul în care persoana exercită opţiunea, prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul, reprezentând valoarea a 6 salarii de bază minime brute pe ţară, în vigoare la data de 1 ianuarie a anului pentru care se datorează contribuţia.
Termenul de plată al CASS pentru persoanele care se asigură opțional se modifică astfel: plata se efectuează în 2 tranșe după cum urmează:
• 25% din contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată, la data depunerii declarației prin care se exercită opțiunea;
• 75% din contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui în care s-a exercitat opţiunea.
Noua regulă se aplică în cazul opțiunilor exercitate pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate începând cu data de 1 august 2025. În cazul persoanelor fizice care au optat până la data de 31 iulie 2025 inclusiv, pentru plata CASS, termenul de plată este cel în vigoare la data exercitării opțiunii, respectiv 25 mai 2026.
Legea 95/2006 a fost și ea modificată, în sensul că persoanele fzice dobândesc calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate şi au dreptul la pachetul de bază de la data depunerii declarației prin care optează pentru plata CASS. Calitatea de asigurat încetează la expirarea a 12 luni de la data depunerii declaraţiei unice, dacă nu depun o nouă declaraţie pentru perioada următoare prin care este stabilită contribuţia de asigurări sociale de sănătate.
Pentru persoanele coasigurate fără plata contribuției (soț, soție, părinte în îngrijirea unui asigurat), anterior datei de 01 august 2025, calitatea de asigurat încetează la data de 1 septembrie 2025, dacă nu obțin calitatea de asigurat prin opțiune, prin depunerea declarației unice. Angajatorii vor trebui să elimine din declarațiile 112, începând cu 1 august 2025, persoanele coasigurate anterior acestei date ca persoane aflate în întreținerea salariaților. Acești salariați vor avea posibilitatea să depună declarația unică pentru a menține calitatea de asigurat al persoanelor aflate în întreținerea lor, desigur, cu plata CASS la nivelul a 6 salarii minime (25% la data depunerii declarației și 75% până la data de 25 mai 2026). Dacă declarația unică nu se depune până la 1 septembre 2025, persoanele în întreținere își pierd calitatea de asigurat. Va fi o lună august ”fierbinte”!
4. Alte măsuri fiscale
a. Modificarea cotelor de impozit suplimentar datorat de instituţiile de credit
b. Impozitarea veniturilor primite ca urmare a predării deşeurilor de metale feroase și neferoase și aliajele acestora din patrimoniul personal
c. Impozitarea dobânzilor plătitela obligațiunile emise de societăți, persoane juridice rezidente în România, pe piețe de capital din afara României
d. Modificarea impozitării veniturilor brute primite de un participant de la un organizator sau plătitor de venituri din jocuri de noroc
e. Majorarea accizelor la alcool și băuturi alcoolice, tutun prelucrat, produse energetice.
f. Modificarea cuantumului indemnizațiilor de concedii medicale … și altele
În acest context, consider că este esențial ca firmele să răspundă la două întrebări esențiale:
• Cum ne adaptăm pentru conformare fiscală la noile modificări?
• Cum manageriem impactul modificărilor în business?